Reisbureau D-reizen maakte gisteren bekend vanaf deze zomer kutreizen te gaan organiseren. In samenwerking met zorgverzekeraar Achmea bieden ze volledig verzorgde vakanties naar Somalië Het gaat om veertiendaagse reizen die starten met een vlucht van Amsterdam naar Mogadishu eindigen in de tribale gebieden. De touroperator richt zich hierbij vooral op in Nederland woonachtige Somalische gezinnen met jonge kinderen.
Directeur Wilbert Ganzenlever licht het nieuwe initiatief toe: ‘Uit marktonderzoek kwam naar boven dat een hoop families geen geld hebben om op vakantie te gaan naar Oost-Afrika. Hun kinderen blijven op die manier verstoken van enkele lokale rituelen die zeer belangrijk zijn voor hun culturele vorming. Wat wij hiermee willen bereiken is het in stand houden van deze rijke tradities.’ Vanaf april begint D-reizen een grootschalige advertentiecampagne met de nieuwe slogan: ‘D-reizen. Wij snijden niet alleen in de prijzen.’ Gelijktijdig wordt Ayaan Hirsi Ali gepresenteerd als nieuw gezicht van het bedrijf.
Politiek wordt er verdeeld gereageerd op het initiatief van D-reizen. De SP-fractie heeft grote vraagtekens gezet bij de exorbitante prijsverschillen tussen de normale en de luxe editie van de reizen. Naar verwachting een kleine twaalfhonderd euro. Ganzenlever wil desgevraagd het prijsverschil uitleggen: ‘Het zit hem vooral in verzekeringen. Wie de luxe reis kiest, is verzekerd voor bloedtransfusies en pijnbestrijding. Onze ervaring is echter dat dit meestal helemaal niet nodig is. Verder is er een overvloedig ontbijt, staat er een auto met chauffeur voor je klaar en wordt je dichtgenaaid met solide koperdraad.’ De PVDA reageert tevreden. Bij monde van Mei-Li Vos laten zij weten dat etnisch ondernemen een krachtig alternatief is voor markten die onder druk staan door de kredietcrisis. Vos: ‘Ik merk dat Nederlanders de neiging hebben om op vakantie samen te klitten. Als je daar net als ik vanaf wil, kun je mooi naar Somalië!’