Begin deze maand kreeg u de Studenten Kortingskrant op de mat, een sympathiek krantje wel, dat vier maal per jaar de arme student wat aalmoezen uit laat knippen. Bezigheidstherapie en solidariteit in één, gelijk het gevang, waar je ook extra zakgeld krijgt als lekker mee knutselt. Toch geldt de actie alleen voor studenten die in een van de drie ‘uitgaveregio’s’ wonen, dat zijn plaatsen met voldoende beschaving voor advertenties. Iedereen boven het NAP maakt z’n kleding maar lekker zelf.
Reclamefolders weggegooid – u ziet en route wel wat in de bonus is – blijft een papieren tabloid achter. Op de voorpagina staan veertig woorden die vertellen waar u alvast voor mag gaan warmlopen, dit nummer. Kortingsbonnen, G500-engagement, vacatures, leuke weetjes en andere uitknipbare harten voor onder de studentenriem, die inderdaad wat strak aangehaald was de laatste tijd. Onder die veertig woorden bevinden zich vier ‘studeren’, een ‘sexy’, een ‘koning’ (niet de monarch), een ‘brak’, veertien anglicismen, acht lidwoorden, zes voorzetsels en vier drankjes. Wie mee heeft meegeteld, weet dat er nog twee woorden over zijn.
Klopt: ‘Studenten’ en ‘Kortingskrant’. U boft: het is een ‘WK-special’ en een ‘Summer Edition’. Dat allemaal in nep-afgebladderd lettertype (zoals op fruitkistjes of barakken), maar met onafgebladderde schaduw. Leuk. U kan ook nooit van WordArt afblijven bij de titelbladen van uw papers. Eindelijk, denkt u, een reclamefolder speciaal voor mij! Precies. En voor het WK dus en voor de zomer. Laten dat nou net de meest onder de tafel geschoven thema’s van de tijdschriftenmuur zijn!
Ook van reclame is op de voorpagina genoeg prelude. De schaar is hierbij nog niet nodig. Een aanbieding voor een telecompakket dat Studentmobiel heet, verschilt van andere pakketten daarin, dat de nepbierdrink-app gratis is en je 500 sms-jes per maand meer kunt verzenden – toch een dankbaar gebruikte dienst onder onze generatie. Dan enkele verwijzingen naar hun website (SK1.nl): een meisje zonder wallen met warrig haar en kop koffie onder de kinderboekentitel: ‘eerste hulp bij brakke kop’. Hoofden zijn voor paarden. Dan: twee badgasten die op elkaar liggen. ‘Sexy Anna test focus studenten’. Het gaat om een filmpje waar een heel ander mens in ondergoed in een studieruimte danst. Een goede concentratietest wel: de winnaar moest al zeker een dag met overdosis Ritalin op zijn toetsenbord hebben gelegen. De in de krant gebruikte afbeelding van de twee badgasten vinden we elders op de website terug onder ‘sex leidt tot prostaatkanker?’ met daaronder de uitspraak: ‘WTF! Serieus?!’ waar je dan op kan klikken als je er meer over wilt weten. Als laatste: een jongen achter een zonnebril verscholen, die een middelvinger naar ons opsteekt. Hadden we maar het leenstelsel moeten ‘fucken’ en de petitie tekenen, zoals hij. Dat kan alsnog, maar niet op een blauwe website, zoals bij normale jeugdmobilisatie, maar gewoon op SK1.nl.
Om te weten waarom u tegen het leenstelsel bent, dient u wel even verder te bladeren, naar een betoog van Jaap van Ark die dan wel achter die zonnebril zal schuilgaan. Eer u daar bent aangekomen heeft deze u in ieder geval al weer een paar keer paginagroot laten weten u graag te willen visiteren. ‘Belangrijk’ staat in een hoekje, zodat u niet, zoals bij al die andere 1:1 afgedrukte middelvingers die u tegenkomt, gewoon doorbladert, waar u toch een handje van heeft. De u in ‘fuck’ is dit maal echter vervangen door een asterisk. U weet: de jeugd kent zijn manieren. Van Arks betoog, onder de sarcastische titel ‘studeren moet weer elitair worden’, laat zich lezen als de boodschap dat D66 ons op straat nog voor mensen aanzag en ons aan de onderhandelingstafel slechts nog als nummer ziet. Het getal 1 in SK1.nl staat overigens voor de regio waartoe de lezer behoort. Volgens de Studenten Kortingskrant zijn er drie studenten in Nederland, ieder met een eigen site, gebaseerd op het aanbod winkels naast hun universiteit. Dat terzijde. SK betekent overigens Studenten Kortingskrant, mocht u dat nog niet doorhebben. Toch staat op de homepage ‘Studenten KortingsKrant’. Een ongrijpbaar blad.
De naam Studenten Kortingskrant is ook wel een beetje raar, natuurlijk. Elke andere spatiëring lijkt me beter: ‘Studentenkortingskrant’, ‘Studentenkorting Krant’ of ‘Studenten Korting Krant’ hadden alle drie kranten geweest met studentenkortingen (denk aan musea of polissen), wellicht de laatste met een iets avant-gardistischer noot. ‘Studenten Kortingskrant’ laat daarentegen, de boosaardige intenties van deze gesubsidieerde marketingstagiaires toch wat onsubtiel doorschemeren. Het is een reclamefolder, die inspeelt op wat volgens marktonderzoek een student is. Een rake typering, daar niet van, maar dat kunnen ongesubsidieerde krantjes beter.
De schaar kon in de etui blijven. De enige financiële tegemoetkoming is een code waarmee u een WK-zonnebril kunt bestellen op internet. WK-special. De rest is reclame voor studentenkamerwebsites, feesten, festivals en jongerenreisbureau ’s, waarvoor u kennelijk te lui bent ze zelf op te zoeken. Avontuur is ook meer iets dat je overkomt. Verder nog enkele verwijzingen naar SK1.nl onder hun lijfspreuk: ‘WTF! Serieus?!’. En u maar denken dat postbodes zich ook maar iets van een ja/nee-sticker aantrekken.
U wordt nog even uitgelegd wat Tinder is, waarom Dan Bilzerian een ‘koning’ is en waarom u SK1.nl als studentenversie van Nu.nl moet gaan gebruiken. Omdat u uzelf nog onvoldoende haat om uw oppervlakkige internetgebruik, daarom. Alsof je een heroïnejunk badzout aanbeveelt. Blijft over of het leenstelsel inderdaad een slechte zaak is, wat AB u beter zeggen kan dan ik. Al wat ik weet is dat de Studenten Kortingskrant het bewijs is, dat studeren weer elitair moet worden.